2ο Βήμα: Προετοιμασία Εισαγωγής
Με βάση την πολυετή εμπειρία και τις γνώσεις μου στα Πρότυπα & Ωνάσεια, συγκέντρωσα σε έναν πρακτικό οδηγό όσα χρειάζεστε για μια σωστή και πλήρη προετοιμασία: επιλογή μαθήματος (δια ζώσης/online), τμήμα ή ιδιαίτερο, οργάνωση μελέτης στο σπίτι, προσομοιώσεις εξετάσεων, κριτήρια επιλογής εξειδικευμένου φροντιστηρίου και πολλά άλλα. Θανάσης Αργουδέλης
Πρωταρχικό Ερώτημα: Μπορούν όλοι οι μαθητες να εισαχθούν;
Απαντώ ευθέως:
Όχι όλοι, καθώς οι θέσεις είναι περιορισμένες και οι υποψήφιοι για κάθε σχολείο εκατοντάδες.
Κατά δεύτερον:
Ας πάρουμε ένα παράδειγμα 2 αθλητών - έναν αθλητή των 100 μέτρων ταχύτητας και έναν αθλητή του αγωνίσματος του Μαραθωνίου. Και οι 2 έχουν το ταλέντο να διακριθούν, αλλά ο καθένας έχει διαφορετικά προσόντα και δεξιότητες - αυτά που μπορούν να τον οδηγήσουν στην επιτυχία στο άθλημά του. Εννοείται ότι και οι 2, πέρα από το ταλέντο που διαθέτουν, πρέπει να προπονηθούν ανάλογα με τις απαιτήσεις του αθλήματός τους.
Έτσι και τα παιδιά. Όλα διαθέτουν πολλά διαφορετικά ταλέντα, προσόντα και δεξιότητες, αλλά δεν διαθέτουν όλα (τα παιδιά) τα συγκεκριμένα ταλέντα κλπ, ώστε να επιτύχουν την εισαγωγή σε ένα Πρότυπο ή Ωνάσειο Γυμνάσιο.
Επίσης Σημαντικό Ερώτημα:
Η προετοιμασία να ξεκινήσει στην ΣΤ' ή στην Ε' Δημοτικού;
Πολύ σημαντικό θέμα.
Από την εμπειρία μου, η καλύτερη στιγμή για να ξεκινήσει ένα παιδί την προετοιμασία για τις εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα και Ωνάσεια Γυμνάσια είναι στις αρχές της ΣΤ' Δημοτικού και όχι νωρίτερα, για τους εξής λόγους:
- Ωριμότητα: Στην ΣΤ' το παιδί έχει φτάσει στο ανώτερο (πριν τις εξετάσεις) δυνατό επίπεδο γνωστικής και συναισθηματικής ωριμότητας, που του επιτρέπει να κατανοήσει καλύτερα την έννοια της στοχευμένης μελέτης και των τεστ δεξιοτήτων.
- Προσαρμογή στην Ύλη: Η ύλη των εξετάσεων (Ελληνική Γλώσσα και Μαθηματικά) βασίζεται σε μεγάλο ποσοστό στην ύλη της ΣΤ' Δημοτικού και στην κριτική ικανότητα που έχει αναπτυχθεί μέχρι τότε. Η προετοιμασία αυτή την περίοδο επιτρέπει την άμεση σύνδεση με τα τρέχοντα μαθήματα.
- Αποφυγή Υπερφόρτωσης: Ένα σχολικό έτος στοχευμένης προετοιμασίας στην ΣΤ' Δημοτικού είναι αρκετό και βοηθάει στην αποφυγή της εξουθένωσης, του στρες και της υπερφόρτωσης του παιδιού από την Ε' Δημοτικού.
Δεν προτείνω σε καμμία περίπτωση έναρξη "επίσημης" προετοιμασίας πριν την ΣΤ' Δημοτικού.
Η πρόωρη ένταξη σε ένα πρόγραμμα με υψηλές απαιτήσεις και αξιολογήσεις μπορεί να συνδέσει τη διαδικασία της μάθησης, της γνώσης και του σχολείου με δυσάρεστα συναισθήματα άγχους, επίδοσης και φόβου αποτυχίας, αντί με τη χαρά της ανακάλυψης και της προσωπικής εξέλιξης.
Θεωρώ ότι η Ε' Δημοτικού είναι μια περίοδος όπου το παιδί διαμορφώνει κοινωνικές σχέσεις, μαθαίνει μέσα από το παιχνίδι, και αναπτύσσει ενδιαφέροντα πέρα από τη σχολική ύλη. Η πρόωρη έναρξη της "εξεταστικής λογικής" μπορεί να στερήσει από το παιδί τον απαραίτητο χρόνο για ελεύθερο παιχνίδι και κοινωνική αλληλεπίδραση, που είναι ζωτικής σημασίας για την ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη και την εκτόνωση.
Επίσης, αν ένα παιδί ξεκινήσει προετοιμασία στην Ε' και φυσικά συνεχίσει σε όλη την ΣΤ' Δημοτικού, υποβάλλεται σε δύο συνεχή χρόνια στοχευμένης πίεσης. Έχω διαπιστώσει ότι αυτή η παρατεταμένη προσπάθεια μπορεί να οδηγήσει σε ψυχολογική κόπωση και εξουθένωση (burnout) πολύ πριν φτάσει στην πραγματική ημερομηνία των εξετάσεων. Το παιδί μπορεί να χάσει το κίνητρό του και να αντιμετωπίσει τις εξετάσεις με αρνητική διάθεση και απάθεια αντί για ενθουσιασμό και συγκέντρωση.
Θέτοντας πάντα το παιδί στο επίκεντρο της απόφασης και αξιολογώντας τα υπέρ και τα κατά, διαφωνώ κάθετα με Χειμερινά - Θερινά Προγράμματα Προετοιμασίας και την εφαρμογή τεστ και Προσομοιώσεων από Φροντιστήρια, πριν την ΣΤ' Δημοτικού.
Συμπερασματικά πιστεύω ότι αυτές οι πρακτικές είναι
- εμπορικές, καθώς καλλιεργούν και ενισχύουν το άγχος των γονέων με σκοπό την αύξηση των παρεχόμενων υπηρεσιών που θα επιλέξουν,
- αντιπαιδαγωγικές λόγω της τρυφερής ηλικίας των παιδιών,
- αναποτελεσματικές για την επιτυχία στις εξετάσεις των Πρότυπων - Ωνάσειων Γυμνασίων και φυσικά
- οικονομικά δαπανηρές για τους γονείς.
Η πάγια θέση μου είναι ότι Προσομοιώσεις και Προετοιμασία που προωθούνται από φροντιστήρια, συχνά ακόμα και από την Δ' Δημοτικού (!), είναι επιζήμιες για την ψυχοσύνθεση του μαθητή και αμφίβολες ως προς το τελικό αποτέλεσμα.
Τα παιδιά πρέπει να αφιερωθούν στην ήρεμη κατάκτηση της αυτονομίας στη μελέτη, στην κάλυψη των σχολικών κενών και στην ανάπτυξη των κριτικών δεξιοτήτων μέσω ποιοτικής ανάγνωσης, ώστε να εισέλθουν στην ΣΤ' ψυχικά ξεκούραστα και έτοιμα για στοχευμένη, εξειδικευμένη προετοιμασία.
Η Δ' και η Ε' Δημοτικού δεν αντιστοιχούν ούτε χρονικά, ούτε ηλικιακά στην Α' ή Β' Λυκείου και πρέπει να αξιοποιηθούν μόνο για την θεμελίωση δεξιοτήτων, ώστε η προετοιμασία στην ΣΤ' να είναι πιο αποτελεσματική. Αυτό μπορεί να γίνει εντός της οικογένειας, χωρίς τη μεσολάβηση φροντιστηριακής ή άλλης προετοιμασίας.
Συστήνω λοιπόν στους γονείς που με συμβουλεύονται και στον υποψήφιο μαθητή, κατά τη διάρκεια της Ε' Δημοτικού:
- να διαβάζει εξωσχολικά (λογοτεχνικά και ενημερωτικά) βιβλία ώστε να βρίσκει πληροφορίες, να συγκρίνει και να εξάγει συμπεράσματα. Έτσι αυξάνεται το λεξιλόγιο και η ικανότητα να κατανοεί σύνθετες εκφράσεις και διαφορετικά ύφη γραφής,
- να δει και να εξοικειωθεί με παλαιότερα θέματα εξετάσεων και να προσπαθήσει να επιλύσει όσες ασκήσεις έχουν καλυφθεί έως την Ε',
- να μελετά τη σχολική ύλη με συνέπεια, ώστε να μην μείνουν κενά που θα δυσκολέψουν την ΣΤ' Δημοτικού,
- να αποκτήσει με την βοήθεια των γονέων αυτοπεποίθηση και να καλλιεργήσει ψυχολογικά ο ίδιος την ιδέα, ότι την επόμενη χρονιά "θα συμμετάσχω σε κάποιες σημαντικές εξετάσεις και θα δώσω τον καλύτερο εαυτό μου" και
- ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: να μάθει να διαβάζει μόνος/η, να διαχειρίζεται τον χρόνο του/της (αυτονομία) και να γράφει με προσοχή. Να κατανοεί την ύλη και να λύνει ασκήσεις χωρίς την άμεση και συνεχή επίβλεψη του γονέα.
Αυτές είναι οι δεξιότητες που θα τον βοηθήσουν να ξεκινήσει μια επιτυχημένη προετοιμασία στην ΣΤ' Δημοτικού και τα αποτελέσματα πάντα με επαληθεύουν.
Πως διαπιστώνουμε αν ένα 11χρονο παιδί έχει αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας;
Δύσκολη ερώτηση κατά τη γνώμη μου, με δύσκολη απάντηση, Πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν τους παρακάτω παράγοντες:
- Ένα 11χρονο παιδί λόγω ηλικίας δεν έχει ξεδιπλώσει πλήρως την προσωπικότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.
- Από την εμπειρία μου, ούτε ένα Τεστ πριν την έναρξη της προετοιμασίας θα δώσει αξιόπιστο αποτέλεσμα (έχω δει μαθητές να αυξάνουν τις αποδόσεις τους με απίστευτους ρυθμούς πχ από Σεπτέμβριο έως Απρίλιο).
- Ακόμη και ένας αθλητής πρέπει να προπονηθεί εντατικά ώστε να αναδείξει το ταλέντο του και να επιτύχει τη διάκριση.
Τι προτείνω από την πείρα μου:
- Σίγουρα σαν γονέας πρέπει να συζητήσετε μαζί του και να το ενημερώσετε για τα πολλά υπέρ της διαδικασίας.
- Το παιδί πρέπει να ενημερωθεί επίσης ότι η προετοιμασία δεν είναι εύκολη και απαιτεί αρκετές ώρες ενασχόλησης και μελέτης στο σπίτι, πέρα από τις διδακτικές ώρες.
- ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Το παιδί πρέπει να κατανοήσει ότι δεν υπάρχει αποτυχία - υπάρχει εμπειρία και αυτό που μετράει είναι η προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα.
- Εφόσον το παιδί κατανοήσει και συμφωνήσει, τότε ΝΑΙ, δώστε του την ευκαιρία της συστηματικής προετοιμασίας.
Επόμενα βήματα:
- α. Δείτε παρακάτω τις πληροφορίες που δίνω για την Προετοιμασία Εισαγωγής και
- β. Ενημερωθείτε επίσης για τις Συμβουλές μου για μία Επιτυχημένη Προετοιμασία.
Σίγουρα το παιδί πέρα από τις αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας, θα είναι πολύ ωφελημένο από την όλη εκπαιδευτική διαδικασία που θα ακολουθήσει.
2ο Βήμα
Προετοιμασία Εισαγωγής - Συχνές Ερωτήσεις
Συχνές Ερωτήσεις για την Προετοιμασία
Πότε να ξεκινήσει το παιδί; Στην Ε' ή την ΣΤ' Δημοτικού;
Η "ουσιαστική" προετοιμασία ξεκινά στην ΣΤ' Δημοτικού. Μαθήματα στην Ε΄ έχουν μόνο επικουρικό χαρακτήρα.
Είναι κοινή η προετοιμασία για Πρότυπα και Ωνάσεια;
Ναι, η προετοιμασία καλύπτει κοινά πεδία (Γλώσσα & Μαθηματικά Δημοτικού), ενώ διαφοροποιείται όπου χρειάζεται η δομή εξέτασης.
Να προτιμήσω Δια Ζώσης ή Διαδικτυακά Μαθήματα;
Η επιλογή μεταξύ δια ζώσης και διαδικτυακών μαθημάτων εξαρτάται από τις ατομικές ανάγκες και προτιμήσεις σας.
Τα Δια ζώσης μαθήματα προσφέρουν άμεση αλληλεπίδραση με τους καθηγητές και τους συμμαθητές, κάτι που μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικό για όσους χρειάζονται περισσότερη δομημένη επικοινωνία και κοινωνική αλληλεπίδραση.
Τα Διαδικτυακά Μαθήματα προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία στο πρόγραμμα και την τοποθεσία, καθώς και τη δυνατότητα χρήσης σύγχρονων πλατφορμών τηλεκπαίδευσης, κάτι που είναι ιδανικό για όσους προτιμούν αυτονομία και εξειδικευμένο υλικό.
Να προτιμήσω φροντιστηριακό τμήμα ή ιδιαίτερα μαθήματα;
Από την εμπειρία μου προτείνω ανεπιφύλακτα φροντιστηριακό ολιγομελές τμήμα για συνεργατική μάθηση.
Ιδιαίτερα μαθήματα, μόνο σε ειδικές περιπτώσεις κι αν κρίνεται παιδαγωγικά ωφέλιμο.
Σημαντικό Tip: Σε περίπτωση επιλογής ιδιαίτερου, ελέγξτε την εμπειρία και εξειδίκευση του καθηγητή στις εν λόγω εξετάσεις και το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιήσει. Επίσης θα πρέπει να δίνει στο παιδί συχνά τεστ και οπωσδήποτε να σας κατευθύνει στην συμμετοχή σε Φροντιστηριακές Προσομοιώσεις Εξετάσεων, ώστε το παιδί να διαγωνιστεί με πολλούς ακόμη υποψήφιους.
Τι να προσέξω αν επιλέξω διαδικτυακά μαθήματα;
Επιλέξτε πλατφόρμες με ζωντανή διδασκαλία σε πραγματικό χρόνο με εξειδίκευση, blended learning και συνεχή τεστ και προσομοιώσεις.
Σημαντικό Tip: Ενημερωθείτε επίσης για τη δυνατότητα υποστήριξης και επίλυσης αποριών εκτός ωρών διδασκαλίας.
Χρειάζεται μελέτη στο σπίτι;
Ναι. Οι μαθητές πρέπει να λαμβάνουν στοχευμένες εργασίες για το σπίτι. Η μελέτη στο σπίτι μαθαίνει στον μαθητή να οργανώνει τον χρόνο του και να αναλαμβάνει την ευθύνη της μάθησής του, δεξιότητες απαραίτητες και για την εισαγωγή και φοίτησή του στα σχολεία αυτά.
Σημαντικό Tip: Υπάρχουν φροντιστήρια που υποστηρίζουν τους μαθητές στην και εκτός ωρών μαθήματος, με άμεση επίλυση αποριών και πρακτική καθοδήγηση στην οργάνωση της μελέτης.
Ποια είναι τα καλύτερα φροντιστήρια για προετοιμασία εισαγωγής σε Πρότυπα και Ωνάσεια Γυμνάσια στην Ελλάδα;
Τα καλύτερα φροντιστήρια είναι αυτά που Εξειδικεύονται αποκλειστικά στις εν λόγω εξετάσεις και συνεπώς παρέχουν απόλυτα στοχευμένο πρόγραμμα, εμπειρους καθηγητές, προσομοιώσεις εξετάσεων, τεκμηριωμένες και αποδεδειγμένες επιτυχίες και σύγχρονη μεθοδολογία (τεστ δεξιοτήτων, online εξάσκηση και συνεχή υποστήριξη γονέων).
Γιατί να επιλέξω ένα εξειδικευμένο φροντιστήριο προετοιμασίας αντί για ένα γενικό;
Η εισαγωγή στα Πρότυπα και τα Ωνάσεια Γυμνάσια απαιτεί στοχευμένη προετοιμασία.
Ένα γενικό φροντιστήριο δεν καλύπτει πάντα τις ιδιαιτερότητες. Μην επιλέξετε μία γενική, μαζική και μη εξειδικευμένη προσέγγιση εκπαίδευσης φροντιστηρίων ή κέντρων ξένων γλωσσών που να ακολουθεί τη λογική "τα πάντα για όλους".
Η εξειδίκευση πάντα διπλασιάζει τις πιθανότητες επιτυχίας, σημαίνει αξιοπιστία και εμπειρία, στοχευμένη ύλη, καλύτερη καθοδήγηση και μεθόδους που ευθυγραμμίζονται με το τεστ δεξιοτήτων.
Υπάρχουν εξειδικευμένα φροντιστήρια προετοιμασίας για Πρότυπα και Ωνάσεια Γυμνάσια;
Φυσικά υπάρχουν. Κάντε μία αναζήτηση στο Διαδίκτυο ή μέσω AI, χρησιμοποιώντας την φράση αναζήτησης, "Εξειδικευμένα φροντιστήρια προετοιμασίας για Πρότυπα και Ωνάσεια Γυμνάσια".
Τι να προσέξω στην επιλογή φροντιστηρίου;
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Ελέγξτε και ψυχολογήστε πόσο ενημερωμένος και αξιόπιστος είναι ο σύμβουλος που θα επικοινωνήσετε. Οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά. Από εκεί και πέρα ελέγξτε τα παρακάτω:
1. Επιτυχίες (ποσοστά και ονόματα),
2. Διακρίσεις (όταν οι μαθητές ενός φροντιστηρίου διακρίνονται στις πρώτες θέσεις, αυτό σημαίνει πολλά),
3. Στοχευμένο Πρόγραμμα,
4. Εμπειρία Καθηγητών,
5. Αριθμός μαθητών ανά τμήμα,
6. Ειδικά Βιβλία και όχι του εμπορίου,
7. Υποστήριξη εκτός των ωρών διδασκαλίας,
8. Αριθμός Προσομοιώσεων,
9. Άλλοι τρόποι Υποστήριξης π.χ. Διαδικτυακή Πλατφόρμα με Τεστ,
10. Αξιολογήσεις - Μαρτυρίες γονέων και μαθητών (αναζητήστε αξιολογήσεις στο Google/AI),
11. Χώροι κατάλληλοι για 11χρονους μαθητές.
12. Σαφείς χρόνοι προετοιμασίας, ενημερώσεων γονέων, προσομοιώσεων,
13. Ευελιξία και προσαρμοστικότητα: π.χ. τι γίνεται σε περίπτωση απουσίας του μαθητή,
Σημαντικό Tip: Όλα τα φροντιστήρια προετοιμασίας για Πρότυπα ΔΕΝ προσφέρουν την ίδια υπηρεσία και ποιότητα, ώστε να διαλέξετε το φθηνότερο.
Ποια φροντιστήρια έχουν την υψηλότερη επιτυχία στις εισαγωγικές για Πρότυπα και Ωνάσεια;
Δεν υπάρχει επίσημη κατάταξη για τα φροντιστήρια με την υψηλότερη επιτυχία. Ξεκινήστε μία διαδικτυακή έρευνα - συνήθως υπάρχουν αναρτημένοι κατάλογοι επιτυχόντων στις ιστοσελίδες των φροντιστηρίων. Αφού καταλήξετε σε 2-3, πραγματοποιήστε συναντήσεις με τους συμβούλους εκπαίδευσης του κάθε φροντιστηρίου.
Σημαντικό Tip: Διακρίσεις Μαθητών (όταν οι μαθητές ενός φροντιστηρίου διακρίνονται στις πρώτες θέσεις, αυτό σημαίνει πολλά).
Ποια είναι τα κορυφαία βιβλία προετοιμασίας για τις εξετάσεις σε Πρότυπα & Ωνάσεια;
Αν η προετοιμασία γίνεται στο σπίτι, υπάρχουν οικονομικές επιλογές στο εμπόριο. Αν η προετοιμασία γίνεται φροντιστηριακά, τότε αν το φροντιστήριο είναι αξιόπιστο, παρέχει στο μαθητή εξειδικευμένα βιβλία δικής του έκδοσης.
Οι γονείς πρέπει να βοηθούν τα παιδιά στο σπίτι;
Οι γονείς πρέπει να μην εμπλέκονται άμεσα. Το παιδί πρέπει να αποκτήσει δεξιότητες όπως οργάνωση μελέτης, διαχείριση χρόνου, αυτοπεποίθηση και καλή ψυχολογία. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν δημιουργώντας ένα σταθερό καθημερινό πρόγραμμα μελέτης και ένα ήσυχο και ήρεμο περιβάλλον. Σχετικά με την επίλυση αποριών, οι καθηγητές είναι οι πλέον αρμόδιοι.
Συγχαρητήρια! Ολοκληρώσατε το 2ο Βήμα
3ο Βήμα: Θέλετε πρακτικές συμβουλές που κάνουν διαφορά;
Συνεχίστε στη σελίδα Συμβουλές Επιτυχημένης Προετοιμασίας για μικρά μυστικά, αποφυγή λαθών και checklists.
Πάμε στις Συμβουλές